payleven logo payleven and SumUp are now one company. CloseLearn more

Enjoy the same product and service level from payleven as before


Any questions? Take a look at our FAQs or contact us at 015360858

Spørsmål? Vi har svarene!

Hvilke smarttelefoner/nettbrett er kompatible?

For å bruke SumUp trenger du kun en smarttelefon eller et nettbrett med internettilkobling. Hvis du har en Androidenhet må den ha Bluetooth versjon 4.0 og minimum Android 4.4 operativsystem. For iOS må du ha samme Bluetooth-versjon som for Android og minimum iOS versjon 8.0.0. Vennligst finn mer informasjon her.

Hva koster det?

Kortleseren har en engangspris på 799,- (eksl. Mva).

Du betaler kun transaksjonsgebyr på 0,95% (debetkort) eller 2,75% (kredittkort) per transaksjon.

Det er ingen andre kostnader for deg. Ingen månedlige gebyrer, ingen faste kostnader og ingen minstebeløp.

Hvor raskt kan jeg få kortleseren og begynne å ta imot betalinger?

Hvis du oppretter en konto og bestiller en kortleser i dag blir den sendt så snart vi har mottatt betaling.

Leveringstid etter mottatt betaling er på 5-7 virkedager.

Når kortleseren er fremme trenger du kun å konfigurere den og gjennomføre en testbetaling, så er du klar.

Hvordan kobler jeg til kortleseren til min smarttelefon/nettbrett?

Alt du trenger å gjøre er å knytte din SumUp Air Kortleser til din smarttelefon eller ditt nettbrett via Bluetooth. Instruksjoner finnes i appen. Her er en guide som viser steg for steg hvordan du kan konfigurere kortleseren.

Hvordan tar jeg imot kortbetalinger?

Denne guiden forklarer steg for steg hvordan du kan ta imot kortbetalinger med SumUp Air. Det er enkelt, vi lover:

Åpne SumUp-appen på din smarttelefon/nettbrett og logg inn med din e-postadresse og passord.

Legg inn ønsket beløp. Du kan også legge inn en beskrivelse i feltet under beløpet. Trykk "Belast" når du er klar.

Kortleseren vil slås på automatisk og tilknyttes din enhet.

Din kunde vil nå få valg mellom kontaktløs betaling, chip eller magnetstripe.

Hvis kunden vil betale kontaktløst trenger hun/han kun å trykke kortet inntil kortleseren. Siden NFC-antennen (near field communication) er på toppen av kortleseren bør kunden trykke kortet flatt inntil kortleserens øvre halvdel. Etter å ha trykket kortet vil dere høre et pip, og fire LED-lys vil lyse opp for å signalisere vellykket dataoverføring. Kunden vil nå måtte autorisere betalingen enten via PIN eller signatur.

Hvis kunden ønsker å bruke sin chip er det bare å sette kortet inn i hullet på toppen av kortleseren (chip først, med fremsiden av kortet oppover). Kunden vil nå måtte autorisere betalingen enten via PIN eller signatur.

Hvis kunden vil betale med magnetstripe trenger hun/han kun å dra kortet gjennom magnetstripeavleseren på toppen av kortleseren. Magnetstripen må være vendt forover. Kunden vil nå måtte autorisere betalingen enten via PIN eller signatur.

Viktig: Bruk kun magnetstripe om kundens kort ikke har chip eller NFC-funksjonalitet siden dette er den minst sikre måten å ta betalt på.

For å autorisere betalingen legger kunden enten inn en firesifret PIN på kortleseren og trykker på den grønne haken eller så signerer kunden på din smarttelefon/nettbretts skjerm og bekrefter ved å trykke "Enter". Kortleseren vil informere deg om PIN eller signatur er nødvendig.

Viktig: Hvorvidt autorisasjon skjer via PIN eller signatur er avhengig av innstillingene lagret i kundens chip. Verken du eller din kunde kan påvirke om PIN eller signatur er nødvendig.

Din kortleser og din app vil vise en nyhetsoppdatering for å bekrefte at transaksjonen var vellykket.

Hvis du vil kan du sende en kvittering til din kunde ved å legge inn kundens e-postadresse eller mobiltelefonnummer i det tilsvarende feltet. Du kan også skrive ut en kvittering.

Gratulerer! Du har gjennomført en vellykket betaling med SumUp. Enkelt, ikke sant?

Hvilke kort kan jeg ta imot?

Du kan ta imot alle kort med følgende symbol: Visa, V PAY, MasterCard og Maestro.

Hvordan mottar kunden kvittering for sin betaling?

Etter å ha mottatt en vellykket betaling vil du ha mulighet til å sende en kvittering via e-post eller tekstmelding. Bare legg inn kundens e-postadresse eller mobiltelefonnummer og trykk "Send Kvittering".

Tekstmeldingen og e-posten kommer fra SumUp, så du vil ikke bli belastet. Du har også mulighet til å tilkoble en kvitteringsprinter. Finn ut mer om kvitteringer her.

Hvor lang tid tar det før jeg får utbetalingen?

Utbetalingsprosessen tar vanligvis 3-6 virkedager fra transaksjonsdatoen til beløpet er på din bankkonto.

For hver utbetaling til din bankkonto vil du motta en utbetalingsrapport (i PDF-format) via e-post som inneholder hver transaksjon inkludert i utbetalingen. I tillegg kan du sjekke statusen til alle dine transaksjoner i din SumUp-konto på sumup.me.

Kan jeg få en rapport med transaksjonene til min revisor eller skatteetaten?

Ja, du vil motta en utbetalingsrapport for hvert beløp som blir utbetalt til din bankkonto i PDF-format.

Du vil også motta et månedlig sammendrag som viser alle transaksjoner og utbetalinger, samt et separat PDF-dokument med alle dine transaksjonsgebyrer.

Du kan sende disse dokumentene direkte til din revisor eller skatteetaten.

Er det noen bedriftskategorier dere ikke støtter?

Ja, som en regulert bedrift opererer vi under strenge krav fra finansielle regulatorer, kortordningene (Visa, MasterCard) og vår innløser.

Vår lisens er ikke altomspennende og vi støtter derfor ikke alle forretningsmodeller. Her kan du finne en liste med alle forretningsmodeller vi ikke støtter.

Jeg reiser ofte til utlandet. Kan jeg bruke SumUp der?

Det er mulig å låse opp midlertidig bruk av SumUp i landene vi tilbyr våre tjenester. Vennligst bekreft landet du skal oppholde deg i, hvorfor du besøker landet og i hvilken tidsperiode du vil motta betalinger i det landet. Her er en liste over landene:

  • Østerrike
  • Belgia
  • Brasil
  • Bulgaria
  • Chile
  • Kypros
  • Tsjekkia
  • Danmark
  • Estland
  • Finland
  • Tyskland
  • Hellas
  • Ungarn
  • Irland
  • Italia
  • Latvia
  • Latvia
  • Litauen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Nederland
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Sverige
  • Sveits
  • Storbritannia
  • USA

Kontakt oss her

Vennligst regn med at det tar opp til 24 timer før vårt support team svarer deg.

For å gi deg en best mulig opplevelse bruker SumUp cookies. Ved å bruke websiden godkjenner du våre cookiesvilkår.

×